اتاق تبریز میزبان سفیر جدید الانتصاب جمهوری اسلامی ایران در باکو

اتاق تبریز میزبان سفیر جدید الانتصاب جمهوری اسلامی ایران در باکو

سید عباس موسوی سفیر جدید الانتصاب جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با رئیس، اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق تبریز دیدار و در راستای نحوه گسترش همکاری های دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان گفتگو نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز سید عباس موسوی سفیر جدید الانتصاب جمهوری اسلامی ایران در باکو گسترش روابط اقتصادی در کنار روابط فرهنگی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را اولویت کاری خود خواند.
موسوی با اشاره به حجم تبادلات تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: این حجم از روابط اقتصادی در شان دو ملت نیست. وی گسترش روابط دو جانبه را مستلزم روابط خوب سیاسی و اقتصادی خواند و افزود: در مدت ماموریت خود در جمهوری آذربایجان تلاش خواهیم نمود با توجه به ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی دو کشور روابط دو جانبه را بیش از پیش افزایش دهیم.
سفیر ایران در آذربایجان در خصوص گسترش روابط اقتصادی کشور در شرایط تحریم افزود: کشوری که با ۱۵ کشور جهان مرز مشترک دارد تحریم ناپذیر است وی استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشورهای همسایه را مهمترین مولفه مقابله با تحریم ها ذکر کرد.
سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به این نکته که تبریز مهمترین مرکز استان در شمالغرب کشور، می تواند نقش موثری در گسترش روابط با کشورهای قفقاز، اوراسیا و روسیه ایفاء نماید؛اظهار امیدواری نمود: در مدت ماموریت خود در این جمهوری با تعامل بیشتر با مسئولان اتاق تبریز بسترهای لازم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و کشورها ثالث مهیا گردد.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با تاکید بر این نکته که گسترش روابط اقتصادی دو کشور با حضور فعالان اقتصادی واقعی در فضای تجاری دو کشور قابل تحقق است؛ یادآور شد: تبریز به عنوان بزرگترین مرکز تجاری و صنعتی در شمالغرب کشور می تواند در گسترش روابط دو جانبه نقش موثری را ایفاء نماید.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به این موضوع که برخی از افرادی که اهلیت تجاری قابل قبولی ندارند و با صادرات محصولات بی کیفیت باعث ایجاد ذهنیت های منفی در خریداران خارجی شده اند. اظهار امیدواری نمود: با تعاملات بیشتر فعالان اقتصادی کشور و سفیر ایران در این جمهوری امکان گسترش روابط در راستای صدور محصولات با کیفیت ایرانی در بازارهای قفقاز و روسیه فراهم گردد.
ژائله منافع اقتصادی را اصلی ترین مولفه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و یادآور شد: باید فضای جذاب اقتصادی و سودآوری را برای تجار کشورهای همسایه در ایران فراهم آوریم تا آنان با رغبت بیشتری برای همکاری های مشترک اقدام نمایند.
وی افزایش گردشگران کشور جمهوری آذربایجان در اقصی نقاط ایران را یکی دیگر از راه های گسترش روابط دو جانبه خواند و افزود: مزیت های ایران در حوزه گردشگری سلامت، فرهنگی، مذهبی این امکان را برای گسترش روابط دو کشور را فراهم می آورد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز از سرگیری پروازهای مستقیم تبریز باکو را از دیگر ملزومات گسترش روابط دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود: با حمایت های سفیر ایران در این جمهوری این پروازها در کوتاهترین زمان ممکن دایر گردد.
وی مشکلات بانکی تجار را از مهمترین موارد قابل پیگیری سفارت ایران در جمهوری آذربایجان خواند و افزود: بدون گسترش روابط بانکی، گسترش روابط اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود. وی از سفیر ایران در باکو خواست تا اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات بانکی بین دو کشور را فراهم آورد.
ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در جمهوری آذربایجان، تکمیل خط راه آهن بیله سوار به جمهوری آذربایجان، استفاده از مرکز تجاری، صنعتی جلفا بعنوان بزرگترین بندر خشک ایران که در دوران جنگ تحمیلی نقش بزرگی در ترانزیت کالا ایفاء نموده است، از دیگر پیشنهادات رئیس اتاق به سفیر ایران در باکو بود.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به پیچیدگی های موجود در گسترش روابط تجاری بین دو کشور ایران و آذربایجان، حضور رایزنان بازرگانی را از مهمترین مولفه های گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور خواند.
نایب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر لزوم حمایت های دولت از فعالان اقتصادی در سایر کشورهای منطقه و جهان خاطر نشان کرد: حمایت های لازم از فعالان اقتصادی می تواند، حضور مستمر در بازارهای جهانی را برای فعالان اقتصادی کشور فراهم آورد.
ابراهیمی با اشاره به این نکته که در سال های اخیر مهمترین اولویت توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان به منظور خروج از اقتصاد تک محصولی، در بخش کشاورزی متمرکز بوده است، خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های کشور و استان در تولید ماشین آلات کشاورزی و تراکتور امکان گسترش روابط تجاری بیش از پیش فراهم است.
وی انعقاد موافقتنامه تجارت با تعرفه ترجیحی بین دو کشور را فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری خواند و از سفیر ایران در آذربایجان خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را بعمل آورد.
قاسم قویدل عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در سخنانی با اشاره به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی اظهار امیدواری نمود: با حمایت مسئولان امر در سفارت ایران در باکو امکان گسترش روابط تجاری دو کشور بیش از پیش فرآهم آید.
تاریخ : پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی