توانمند سازي صنايع كوچك و متوسط براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي

توانمند سازي صنايع كوچك و متوسط براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي

در تفاهم نامه همكاري بين سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي و سازمان توسعه تجارت تأكيد شد:

توانمند سازي صنايع كوچك و متوسط براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي

به منظور توانمند سازي و افزايش توان رقابت پذيري صنايع كوچك و متوسط براي حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي با استفاده از هم افزايي و به اشتراك گذاري منابع و ظرفيت‌ها، تفاهم نامه همكاري بين سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، در اين تفاهم نامه همكاري كه صبح امروز (يكشنبه) به امضاي محسن صالحي‌نيا (معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران) و محمد رضا مودودی (سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران) رسيد و مبادله شد، طرفين بر تدوين و اجراي برنامه مشترك توانمند سازي صنايع كوچك و متوسط تأكيد كردند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست اظهار داشت: امروزه در کشورهاي مختلف جهان سياست‌هاي معطوف به گسترش صنايع کوچک، به سياست‌هاي مهم و محوري تبديل شده است و از اين رهگذر، پيشرفت صنايع کوچک نقش قابل توجهي در توسعه اجتماعي و اقتصادي اين کشورها بازي مي‌کند.

محسن صالحي‌نيا افزود: با عنايت به نقش بي‌بديل صنايع كوچك و متوسط در اقتصاد كشور و با توجه به اين‌كه این صنایع از طریق چهار کانال ‘کارآفرینی’، ‘نوآوری’، ‘تغییر فنآوری و پویایی صنعتی’ و ‘ایجاد اشتغال و درآمد’ بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند و از طرفي درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط بوده و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‏اند، از اهمیت به‌سزایی برخوردار شده و می‏توانند نقش اساسی در برنامه‏های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند.

وي با اشاره به اين‌كه هرچه يک کشور از نظر اقتصادي در سطح بالاتري قرار داشته باشد، تکيه توسعه صنعتي آن بيشتر بر صنايع کوچک معطوف مي‌شود، اضافه كرد: اين صنايع نسبت بسيار بزرگي از تعداد بنگاه‌هاي توليدي و نسبت قابل ملاحظه‌اي از اشتغال صنعتي و محصولات صنعتي را به خود اختصاص داده‌اند و زمينه‌هاي مناسب لازم را براي برقراري ارتباط مؤثر بين توليدات صنعتي و كشاورزي، جلب سرمايه‌هاي بخش خصوصي و امكان تنوع و انعطاف در توليدات صنعتي فراهم كرده‌اند.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران تصريح كرد: با توجه به تغيير استراتژي‌هاي اقتصادي و بازرگاني در دنيا که از مهم‌ترین عوامل آن، شدت یافتن رقابت جهانی، تغییرات محتوایی و کیفی در بازارهای جهانی و جلوگیری از هدر رفتن منابع و ساير موارد مي‌باشد، حرکت به سوی منطقه‌ای‌ شدن و جهانی‌ شدن بازارها سرعت گرفته و به موازات آن، لزوم ارتباطات جهاني محسوس مي‌شود.

صالحی‌نیا با اشاره به این‌که بيش از 43 هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط در کشور وجود دارد، گفت: برخی از این واحدهای صنعتي می‌توانند در زمینه تأمین مواد اوليه واحدهای توليدي عمل کنند.

وی با بیان این‌که صنایع کوچک می‌توانند در قالب خوشه‌های صنعتی در امر صادرات فعال‌تر شوند، افزود: مسیر تقویت فنآوري با ایجاد زیرساخت‌ها و همکاری در قالب مدیریت صادرات و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، از جمله برنامه‌هايی است که به توسعه صادرات از طریق صنایع کوچک کمک می‌کند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که عارضه یابی و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی از دیگر اقداماتی است که سازمان صنایع کوچک و شهرك‌هاي صنعتي ايران در دستور کار دارد، اضافه کرد: رتبه بندی شرکت‌ها برای تقویت صادرات و کمک به حضور شرکت‌های دانش بنیان از دیگر برنامه‌هايی است که در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

صالحي‌نيا با بیان این‌که ساختار سازی باید با کمک و توان بخش خصوصی باشد، خاطرنشان كرد: تبادل تفاهم نامه با سازمان توسعه تجارت می‌تواند در مسیر تقویت صادرات صنایع کوچک مؤثر باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نيز در اين نشست از برنامه‌ریزی برای توانمند سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در عرصه‌هاي بین‌المللی خبر داد.

محمد رضا مودودی اظهار داشت: 40 هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صادراتی نزدیک به 2 میلیارد دلار داشته‌اند.

وی تصريح كرد: توانمند سازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را در قالب مدرسه صادرات قرار داده‌ایم تا فرآیند آموزش، رشد و بهره‌گیری از دانش صادرات توسط نخبگان، بخش خصوصی ماهر و باتجربه و جامعه دانشگاهی صورت گیرد.

ارائه الگو و پیاده سازی برنامه ارزیابی آمادگی برای صادرات (ERA) صنایع کوچک و متوسط، کمک به تدوین مدل و پیاده ‌سازی رتبه بندی SMEها، ارتقاء توان رقابت پذیری و توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط با استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های طرفین و تقویت آن‌ها، همکاری برای فعال‌ سازی ظرفیت‌های بالقوه SMEها از طریق شناسایی و حمایت از واحدهای خوش آتیه و اولویت دادن به واحدهای صنعتی دانش بنیان و استارتاپ‌ها براي ارائه محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی صادراتی، از جمله اهداف اصلي اين تفاهم نامه همكاري است.

طرفين اين تفاهم نامه همچنين متعهد شدند نسبت به اطلاع رسانی مستمر به واحدهای صنعتی از آخرین دستاوردها و فنآوری‌های نوین و آشنا سازی آن‌ها با تجارب رقبا و فرصت‌های موجود در بازارهای هدف با برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های تخصصی، همکاری در آموزش واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به منظور تولید کالاهای صادرات محور و توسعه بازارهای بین‌المللی با استفاده از توان آموزشی، تجربی و علمی اساتید داخلی و خارجی، برندهای برتر و صاحب نظران عرصه تولید و تجارت برای انتقال دانش و تجربیات مؤثر در توسعه بازارهای صادراتی، توسعه و تثبیت حضور کالاهای ایرانی در بازارهای فعلی خارجی، شناسایی و نفوذ در بازارهای جدید صادراتی و تعمیق روابط تجاری برای صادر کنندگان صنایع کوچک و متوسط و پیگیری لوایح و قوانین پیشنهادی در جهت تسهیل صادرات صنایع کوچک و متوسط از مراجع ذیربط اقدام نمايند.

ايجاد اتاق فكر و دعوت از صاحب نظران و متخصصان بخش‌هاي دولتي و خصوصي، تدوين لايحه قانوني حمايت از شركت‌هاي مديريت صادرات و تدوين مدل پايدار و فراگير در پرداخت يارانه‌هاي حمايتي در حوزه‌هاي مختلف مانند نمايشگاه‌ها، رويدادها، آموزش و … از ديگر محورهاي همكاري سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و سازمان توسعه تجارت ایران در اين تفاهم نامه مي‌باشد.

به منظور اجرايي نمودن اين تفاهم نامه كه به مدت نامحدود تعيين شده است، مقرر شد كميته مشترك اجرايي تشكيل و طرفين از ظرفيت‌هاي يكديگر در پروژه مشترك سازمان توسعه تجارت ايران و مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) وابسته به سازمان ملل متحد نيز استفاده و همكاري نمايند.
یکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی