دومین گزارش «اقتصاد کرونا» از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو منتشر شد

دومین گزارش «اقتصاد کرونا» از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو منتشر شد

گذر اقتصاد از بحران کرونا؛ ۱۲ پیشنهاد برای تامین مالی
دومین گزارش در پایگاه جامع مستندات «اقتصاد دوران کرونا» که از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی راه‌اندازی شده به موضوع «تأمین مالی» اختصاص دارد.
دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در راستای آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و اطلاع فعالان اقتصادی از آخرین تصمیم‌گیری‌ها در وب‌سایت خود اقدام به انتشار و به‌روزرسانی آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، پژوهش‌ها، مکاتبات و همچنین پروتکل‌های بهداشتی واحدهای صنعتی ابلاغ‌شده با عنوان «اقتصاد کرونا» کرده است.

همچنین قرار است سلسله گزارش‌هایی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی تهیه کرده و در وب‌سایت خود منتشر کند. نخستین گزارش مربوط به حوزه مالیات بود که شامل تصمیمات و اقدامات اخیر انجام‌شده از سوی دولت در حوزه مالیات به علاوه پیشنهادهای مالیاتی ارائه‌شده توسط مراجع و استان‌های مختلف برای گذار از بحران فعلی ناشی از شیوع کرونا در اقتصاد کشور بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، دومین گزارش به موضوع تأمین مالی اختصاص دارد و حاوی تصمیمات و اقدامات اخیر انجام شده دولت در حوزه تأمین مالی کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به علاوه پیشنهادهای ارائه شده توسط مراجع و استان‌های مختلف برای گذار از بحران فعلی ناشی از شیوع کرونا در اقتصاد کشور است.

در گزارش اخیر به چهار اقدامی که از سوی دولت صورت گرفته، اشاره شده است که شامل «امهال و ارائه تنفس بازپرداخت تسهیلات بانکی»، «ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «تعلیق محرومیت و محرومیت‌های ناشی از چک‌های برگشتی» و «افزایش فرصت سه‌ماهه در مورد تسویه نقدی بدهی غیر جاری ناشی از تسهیلات اعطایی تولیدی ریالی» می‌شود.

در ادامه نیز ۱۲ پیشنهاد مراجع مختلف به دولت در حوزه تأمین مالی را تشریح می‌کند:

افزایش مدت فروش اعتباری مواد اولیه توسط صنایع بالادستی به تولیدکنندگان پایین‌دستی به مدت ۶ ماه
کاهش مبلغ پیش‌پرداخت در گشایش LC ریالی برای خرید مواد اولیه توسط صنایع پایین‌دستی
گسترش تعداد گروه‌های اقتصادی منتخب دولت (۱۰ رسته اقتصاد آسیب‌دیده) برای استفاده از تسهیلات تأمین مالی نظام بانکی
آزادسازی سپرده واحدهای تولیدی که بابت تسهیلات دریافتی از نظام بانکی بدون سود مسدود و در اختیار بانک‌ها است
افزایش تضمین‌های دولتی در اعطای وام به کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط که تحت تأثیر ویروس کرونا، فعالیتشان مختل شده است.
تسهیل و گسترش سریع استفاده از ظرفیت اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) که دستورالعمل آن در آذرماه ۹۸ توسط شورای پول و اعتبار ابلاغ شد
تسهیل و گسترش استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه (انتشار اوراق) و سایر روش‌های تأمین مالی برای تأمین نقدینگی واحدهای اقتصادی
تسهیل در انتشار اوراق یا تنزیل اسناد و حساب‌های دریافتنی بنگاه‌ها توسط مؤسسات مالی مجاز
استفاده از روش‌های سلف یا پیش‌فروش کالا و خدمت برای سال جاری
اعطای خط اعتباری به کسب‌وکارها، مشروط به حفظ نیروی کار تا شهریورماه بر اساس وثیقه مطمئن و متناسب با تعداد شاغلان برای پرداخت بخشی از هزینه‌های ثابت بنگاه‌ها شامل حقوق، اقساط بانکی و اجاره در بازه سه‌ماهه
تعمیم تسهیلات تأمین مالی به کل اعضای زنجیره تأمین در بین گروه‌های اقتصادی منتخب دولت (با توجه به گردش چک‌های توزیع‌کنندگان بین تولیدکنندگان مواد اولیه در هر زنجیره تأمین)
نظارت بر اجرای بی‌قید و شرط بخشنامه‌های حمایتی بانک مرکزی و عدم ارجحیت بخشنامه‌های داخلی بانک‌ها بر این بخشنامه‌ها
گزارش‌های بعدی اقتصاد کرونا به سایر حوزه‌های مهم نظیر تأمین اجتماعی، زنجیره تأمین، توسعه صادرات و حوزه اقدامات قضائی اختصاص خواهد یافت.

تاریخ : يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی