تفاهم گمرک و استاندارد درخصوص نمونه برداری/ ریسک تخلفات

تفاهم گمرک و استاندارد درخصوص نمونه برداری/ ریسک تخلفات

بر اساس مکاتبه سازمان استاندارد، نمونه‌برداری از محموله‌های مشمول تعیین ماهیت به گمرک واگذار گردیده است.
اخیرا مدیر کل استاندارد استان تهران در مکاتبه با مدیران گمرکات استان تهران جزئیاتی از تفاهم نامه گمرک و سازمان استاندارد درخصوص نمونه گیری از انواع کالاهای صادراتی و وارداتی را اعلام کرده است.

براین اساس نمونه‌برداری از محموله‌های مشمول تعیین ماهیت به گمرک واگذار گردیده است. حالا سوالیکه در این رابطه ایجاد میشود این است که اگر تخلفی در حوزه نمونه برداری از کالاهای صادراتی ایجاد شود گمرک ایران مسئول است یا سازمان استاندارد؟

گفتنی است، در این مکاتبه آمده است، به استناد نامه دهم تیرماه سال جاری رئیس سازمان استاندار ایران خطاب به رئیس گمرک از سال ۱۳۸۸ کعه اولین تفاهمنامه بین دو سازمان منعقد گردید در جلسات کارگروه‌های مشترک موضوع نمونه‌برداری از کالاهای وارداتی و یا صادراتی جهت تعیین ماهیت مطرح بوده است. که با توجه به بررسیهای انجام شده در آن جلسات موضوع نمونه‌برداری از محموله‌های مشمول تعیین ماهیت به گمرک واگذار گردید. بدیهی است به استناد مفاد تفاهمنامه منعقده گمرک می‌تواند مستقیما از توانمندی‌های شرکت بازرسی تأیید صلاحیت شده در زمینه نمونه‌برداری از کالاهای وارداتی و صادراتی به منظور نمونه‌برداری از اینگونه محموله‌‌ها (تعیین ماهیت) استفاده نماید.

همچنین نمونه‌های تهیه شده تحت نظارت همکاران استانی آن سازمان مهار و مستقیما به آزمایشگاه‌های همکار تایید صلاحیت شده ارسال خواهد گردید اما قبل از انجام آزمون فرآیند بازرسی و نمونه‌برداری از محموله مهار نمونه تهیه شده و ارسال آن به آزمایشگاه‌ها می‌تواند توسط اهدی از شرکتهای بازرسی تایید صلاحیت شده و مستقر در گمرکات کشور در حضرو نماینده آن سازمان در استان به دلیل حساسیت آن صورت پذیرد.

با عنایت به اینکه نمونه‌برداری برای تعیین ماهیت انواع کالاها از وظایف گمرک است لذا خواهشمند از وفق مصوبات به منظور تصریح در ادامه خدمات جهت انجام فرآیند‌های مربوط به تعیین ماهیت کالاهای غیرمشمول استاندارد اجباری برای واردات و صادرات از پتانسیل بازوهای اجرای مورد تایید سازمان ملی استاندارد استفاده نمایید./خبرگزاری تسنیم

تاریخ : دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی