معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در كرمانشاه عنوان كرد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در كرمانشاه عنوان كرد:

jتوجه به مناطق محروم و توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق کمتر برخوردار در اولویت‌ است/ با اجرای طرح احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، نرخ بيكاري برخی از روستاها از 27 به شش درصد کاهش يافت

علي رسوليان روز چهارشنبه در نشست انعقاد تفاهم نامه احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه افزود: تا چند دهه پیش حدود 70 درصد از جمعیت کشور در روستاها و 30 درصد در شهر زندگی می‌کردند، اما طی یکی دو دهه اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در حال حاضر 75 درصد جمعیت در شهرها و 25 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح مسئولیت‌ اجتماعی بنگاه‌هاي اقتصادي از مدت‌ها قبل در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشت، اما چندان اجرایی نمی‌شد؛ بنابراین برنامه احیای آن را از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علي رسوليان روز چهارشنبه با بيان اين مطلب در نشست انعقاد تفاهم نامه احیاء مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه افزود: تا چند دهه پیش حدود 70 درصد از جمعیت کشور در روستاها و 30 درصد در شهر زندگی می‌کردند، اما طی یکی دو دهه اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در حال حاضر 75 درصد جمعیت در شهرها و 25 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

وي اضافه کرد: علی‌رغم این‌که در این سال‌ها امکانات زیرساختی زیادی هم به روستاها برده شده، اما چون مردم بسیاری از روستاهای ما توانمند نیستند، برای همین آمار بیکاری در آن‌ها بالاست و به شهرها مهاجرت می‌کنند.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر این‌که باید مردم‌ را به روستاها بکشانیم، ادامه داد: باید به شکلی عمل کنیم که روستاييان در روستاهاي خود توانمند اقتصادی شوند و نیاز به مهاجرت به شهر نداشته باشند.

رسوليان تصريح كرد: دراین راستا، برنامه احیای مسئولیت اجتماعی را با مثلث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قرار دادیم که تا كنون در 13 استان کشور اجرایی شده است.

وي اظهار داشت: در این استان‌ها تا کنون 283 واحد تولیدی و شرکت‌های بزرگ به‌عنوان ارباب توسعه به روستاها رفته و خیرین روستاها شده‌اند، به شکلی که با مشارکت خود مردم به آن‌ها یاد می‌دهند که چطور فعالیت اقتصادی داشته باشند و ائمه جمعه هر شهرستان هم ناظر اجرای این طرح خواهند بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در برخی از روستاها باعث شده تا نرخ بیکاری آن‌ها از 27 درصد به شش درصد کاهش پیدا کند. بنابراین اجرای آن را در کرمانشاه نیز در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم به کاهش نرخ بیکاری این استان کمک کند.

رسوليان در بخش ديگر سخنان خود اعلام کرد: امسال یک هزار و ۶۰۰ واحد توليدي راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۰۰ واحد راکد در خارج از شهرک‌ها فعال می‌شوند.

وي با بیان این‌که سال گذشته کشور با دو چالش جدی تحریم و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد که کماکان نیز وجود دارد، گفت: کرونا تقاضا برای کالا را کاهش داده و رشد اقتصادی کشورهای جهان را به صفر رسانده است.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با وجود تمام فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات کرونا، صنعت کشور هشت درصد رشد داشت که آن را می‌توان حاصل حمایت از تولید داخل و محدود کردن واردات دانست.

رسوليان اضافه كرد: در سال 13۹۹ جواز تأسيس ۴۰ درصد و پروانه‌های بهره‌برداری واحدهاي صنعتي در كشور ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وي ادامه داد: سال گذشته میزان سرمایه‌ گذاری در شهرک‌های صنعتی ۳۰ درصد رشد داشت که منجر به بیش‌ از پنج هزار مورد سرمایه‌ گذاری در شهرک‌های صنعتی شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به کاهش اعتبارات دولتی تصریح کرد: دولت سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار ما گذاشت که به هیچ عنوان جوابگو نبود؛ از این رو با منابع داخلی شرکت‌ها به انجام تعهدات و تكاليف خود در قبال سرمايه گذاران پرداختيم.

رسوليان اعلام‌ کرد: توجه به مناطق محروم و توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق کمتر برخوردار از اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی در استان‌های کشور است.

وي توضیح داد: امسال بیش از ۱۰ هزار هكتار زمین براي توسعه و ايجاد شهرک صنعتی در کشور فراهم خواهد شد که بخش زیادی از آن در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور است.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیاز جدی به برق در شهرک‌های صنعتی کشور داریم، اظهار داشت: با وجود این‌که دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند آب و برق را تا در واحد صنعتی بیاورند، اما بخش زیادی از اعتبار لازم را خودمان تأمین می‌کنیم.

رسولیان افزود: بیش از يك هزار واحد صنعتی نیز اکنون در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه درحال احداث است که پس از به بهره‌برداری رسیدن منجر به رشد اقتصادی استان می‌شود.

وي اضافه كرد: سال گذشته ۲۱۵ واحد صنعتی در استان کرمانشاه فعال شده است که نشان از پویایی صنعتی در اين استان دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واحدهایی که توسط بانک‌ها تملیک شده به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود تا به افراد توانمند و کارآفرین واگذار شود.

رسولیان همچنین به مشوق‌های ارائه شده توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها اشاره کرد و گفت: کسانی که امسال از ما زمین بگیرند، در صورتی که واحد خود را پیش از موعد به بهره برداری برسانند، ۳۰ درصد تحفیف می‌گیرند؛ علاوه بر این، موضوع اقساط پرداخت زمین را به‌صورت طولانی مدت دریافت خواهند کرد.

وي بيان کرد: برای ساماندهی فاضلاب‌های صنعتی نیز ۵۰ درصد هزینه را باید دولت تأمین کند که دولت در تخصیص مشکل دارد؛ از این رو تصفیه خانه‌های واحدها با اعتبارات داخلی آن‌ها تأمین می‌شود.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ارتباط با ایجاد شهرک‌های صنفی نیز يادآور شد: موضوع ارائه زمین به واحدهای صنفی و ایجاد کارگاه‌های کوچک را به دولت داده‌ایم تا در اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه شود.

مسئولیت اجتماعی واحدهای تولیدی و صنعتی درحال نظام مند شدن است
سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در اين نشست با بیان این‌که بحث مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر وارد حوزه صنعت شده است، گفت: پس از انقلاب صنعتی یک تعریف خشک و خالی از صنعت وجود داشت، اما در سال‌های اخیر بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی هم مورد توجه قرار گرفته است.

بهزاد باباخانی افزود: البته از سال‌ها قبل برخی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در کرمانشاه به این حوزه ورود کرده‌ و از جمله در بحث حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اقداماتی را انجام داده‌اند. همچنین پس از وقوع زلزله بزرگ سرپل ذهاب واحدهای تولیدی استان هم در بحث کمک رسانی و هم در بحث بازسازی به‌صورت خیرخواهانه وارد عمل شدند.

وي با بیان این‌که بحث مسئولیت اجتماعی واحدهای تولیدی و صنعتی درحال نظام مند شدن است، اضافه كرد: دراین راستا تفاهم نامه‌هایی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای تولیدی، استانداران، نمایندگان ولی فقیه و مجلس شوراي اسلامي در استان‌ها منعقد می‌شود تا مسئولیت اجتماعی این واحدها نظام مند شود.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ادامه داد: امیدواریم با اجرای این طرح بتوان نرخ بیکاری استان را تا حدودی کاهش داد؛ هرچند که نرخ بیکاری استان با شروع جنگ تحمیلی به‌واسطه از بین رفتن زیرساخت‌های توليدي روندی افزایشی پیدا کرد  و سال‌ها استان اول بیکار کشور بودیم، اما از سال 1396 با مجموعه‌ای از اقدامات توانستیم از رتبه اول بودن خارج شویم و اکنون هم برای کاهش بیشتر این آمار اجرای این طرح می‌تواند کمک کننده باشد.

باباخانی در ادامه بر لزوم توجه بیشتر به کرمانشاه برای تأمین زیرساخت‌های صنعتی تأکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در برخی از شهرک‌های صنعتی استان مشکلات جدی داریم و در برخی از شهرستان‌ها هم دیگر اراضی برای واگذاری نداریم.

وی تأکید کرد: در شهرک صنعتی کرمانشاه بخش قابل توجهي از زمین‌هایی که زیرساخت دارد، واگذار شده و در بخش‌های دیگر نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که برای اجرای زیرساخت‌ها به حمایت نیاز است تا نرخ بیکاری استان روند کاهشی خود را داشته باشد.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود يك هزار واحد صنعتی و تولیدي با ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی