نشست بررسی سیاستهای ارزی در اتاق تبریز

نشست بررسی سیاستهای ارزی در اتاق تبریز
سومین نشست انجمن اقتصاددانان ایران ( شعبه شمال غرب) با موضوع بررسی سیاست های ارزی کشور با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی استان و اعضاء انجمن اقتصاد دانان در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل گردید.
دکتر محمد باقربهشتی رئیس انجمن اقتصاد دانان شمال غرب کشور با اشاره به این نکته سومین نشست بررسی سیاست های ارزی کشور با هدف شنیدن سخنان فعالان اقتصادی برگزار می گردد از فعالان صنعتی و تولیدی حاضر در جلسه خواست تا بعد از سخنرانی اجمالی دکتر اصغر پور نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص سیاست های ارزی کشور مطرح نمایند تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بهره مند گردند.
دکتر اصغر پور عضو هیات رئیسه انجمن اقتصاددانان شمال غرب کشور و استاد اقتصاد دانشگاه تبریز با اشاره به این نکته که نرخ ارز تابع عواملی همچون افزایش عمومی قیمت ها و نرخ رشد نقدینگی در کشور است. در خصوص عوامل تشدید کننده قمیت ارز در کشور خاطر نشان کرد: بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانکها و موسسات مالی به بانک مرکزی،  افزایش نقدینگی در کشور و… از جمله عوامل اساسی و تاثیر گذار در افزایش قیمت ارز در کشور است.
صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با تقدیر از هیات رئیسه انجمن اقتصاددانان شمال غرب کشور که با برگزاری نشست های متعدد اقتصادی در آگاهی بخشی بیشتر به فعالان اقتصادی استان و منطقه تلاش می نمایند از اقتصاددانان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حاضر در جلسه خواست تا با  همکاری و هم افزایی ثبات اقتصادی لازم برای توسعه همه جانبه کشور را مهیا نمایند.
رئیس اتاق تبریز در خصوص مواجه با نوسانات ارزی در کشور خاطر نشان کرد: در مواجه با نوسانات ارزی می بایست اقدامات به صورت علمی و کارشناسی صورت گیرد تا زیانهای مضاعف ناشی از اقدامات آنی و غیر تخصصی بر جامعه تحمیل نگردد.
حسن زاده رئیس اتاق تبریز خواستار تسریع اقدمات دولت و مجلس در یکسان سازی نرخ ارز شد و در این خصوص افزود: با توجه به پایین آمدن ارزش پول ملی صادرات صورت گرفته بعد از تغییر قیمت ارز در کشور سرمایه فروشی است تا صادرات به معنی واقعی کلمه، که عملا به زیان اقتصاد کشور است. وی توجه ویژه مسئولان امر در خصوص حمایت از صنعت و تولید کشور در شرایط بی ثباتی اقتصادی را خواستار شد.
معصومه آقاپور نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون اقتصادی دلسوزی و همدلی و تعامل بین مردم و مسئولان را عامل اساسی حل مسائل و مشکلات کشور خواند و دسته بندی و اولویت بندی مسائل و مشکلات موجود جامعه را راهکار حل اساسی مشکلات موجود خواند و نشست های هفتگی قوای سه گانه برای ثبات بخشی به اقتصادی کشور را یکی از عوامل اساسی مدیریت اقتصادی کشور خواند و یادآور شد: نشست هفتگی مقامات بلند پایه از سه قواه  نقش موثری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایجاد خواهد نمود .
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی وجود سیاست اقتصادی مشخص و مدون را لازمه ثبات اقتصادی کشور خواند و یادآور شد کشورهای که از اقتصادی توسعه یافته ای برخوردار هستند سیاست اقتصادی مشخصی دارند و با سیاست اقتصادی مشخص تحولات اقتصادی مورد نظر خود را در دوره های مختلف تاریخی در راستای بهبود وضعیت شهروندان جامعه خود عملیاتی می نمایند.
در این نشست فعالان اقتصادی حاضر در جلسه خواستار ارائه راهکارهای علمی و عملی از طرف مجلس و دولت با کمک اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی کشور به منظور جلوگیری از شوک های ارزی وارده بر اقتصادی کشور که حدودا هر شش سال یکبار اقتصادی کشور را بی ثبات می نماید، شدند. تک نرخی شدن قیمت ارز، استقلال کامل بانک مرکزی، مشخص نمودن شاخص تورم، شفاف سازی دولت در ارائه ارز مورد نیاز به منظور جلوگیری رانت و فساد، جهت دهی به نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای سرمایه برای جلوگیری از نوسات اقتصادی موجود در جامعه و… از جمله پیشنهادات فعالان اقتصادی در این نشست بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی