فرصت های جدید برای ورود ایران به بازارهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان

فرصت های جدید برای ورود ایران به بازارهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان

در اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

فرصت های جدید برای ورود ایران به بازارهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان

در جلسه کارشناسی در اتاق بازرگانی تبریز، فرصت های جدید برای ورود ایران به بازارهای کشورهای همسایه همچون ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه بررسی ظرفیت های مرزی آذربایجان شرقی و مشکلات و موانع موجود در راستای افزایش ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه در محل اتاق بازرگانی تبریز به همت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی و با حضور دبیرکل اتاق، دبیر میز آذربایجان و ارمنستان و مدیران گمرک ها و پایانه های مرزی استان برگزار شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی لازم و طراحی برنامه های جایگزین برای حضور در بازار کشورهای همسایه به خصوص دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: اتفاقات رخ داده در چندین ماه گذشته، می تواند دروازه جدیدی برای ورود محصولات ایرانی به دو کشور آذربایجان و ارمنستان باز کند که باید به دنبال بهره برداری صحیح از این فرصت باشیم.

مهدی قهرمانی ادامه داد: یکسری از امور، مربوط به تصمیم گیری های مسئولان دولتی است که باید زمینه تسهیل شرایط صادرات را ایجاد کنند. اما از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید بداند که برای سرپا ماندن نیاز است که به ماهیت خود برگشته و با کارجمعی و با تکنولوژی های روز، کار خود را به پیش ببرد.

وی افزود: از وزارت امور خارجه می خواهیم در این حوزه ها نسبت به انتقال اطلاعات به بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد.

قهرمانی همچنین از مباحث مطرح شده توسط وزیر صمت برای واگذاری اختیار انتخاب رایزن های بازرگانی استقبال کرده و گفت: این امر در صورتی که انتخاب رایزن های بازرگانی به صورت صددرصدی بر عهده اتاق های بازرگانی استان ها باشد، می تواند موثر واقع شود.

فضا را برای حضور ترکیه در بازار آذربایجان باز گذاشته ایم

دبیر میز آذربایجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حفظ ارتباط اقتصادی با جمهوری آذربایجان کوتاهی هایی شده است، گفت: متاسفانه یکسری سیاست ها و حرکت های اشتباه باعث شده است که در طول سال ها روابط اقتصادی خود را با جمهوری آذربایجان کاهش دهیم و به این ترتیب، فضا برای حضور ترکیه در این بازارها بازتر شده است.

محمد علی نجاری کهنمویی ادامه داد: حالا در این فضا که ترکیه توانسته بازارهای آذربایجان را تصاحب کند، اجازه ایفای نقش شرکت های ایرانی را نخواهد داد و عملا در این موضوع متضرر خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی و اولویت بندی برای اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی گفت: متاسفانه در این موضوع، برنامه ریزی های لازم صورت نگرفته و برآورد لازم برای میزان خروجی این اعزام و پذیرش ها انجام نشده است.

نجاری کهنمویی افزود: همه ساله هیات های بلندپایه اقتصادی از استان به آذربایجان اعزام می شد که امسال به دلیل شرایط حاصل از بیماری کرونا، قرار بر برگزاری اجلاسی با حضور مقامات عالی استان و کشور آذربایجان به صورت مجازی شده است.

وی ادامه داد: باید با حضور مسئولان اقتصادی استان و اتاق بازرگانی، برنامه ۵ سال آینده اقتصادی و ارتباطی استان با کشورهای هدف تدوین شده و به دنبال آن، تکالیفی به تک تک میزها همچون میز آذربایجان داده شود.

میزان صادرات ایران و ترکیه به ارمنستان یکسان است

دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به توجه ویژه به گمرکات و مرزهای استان گفت: مرز نوردوز را می توان تنها مرز ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست که باید تمرکز ویژه ای بر روی این مرز وجود داشته باشد اما هم اکنون وضعیت این مرز چندان مناسب نیست.

علیرضا نظیف با اشاره به ارزش صادراتی ایران به ارمنستان گفت: ارمنستان و ترکیه ارتباط سیاسی چندانی ندارند اما با این وجود میزان صادرات ایران و ترکیه به کشور ارمنستان به میزان مساوی و به مقدار ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این امر باید به درستی واکاوی شود.

وی ادامه داد: طبق مباحث مطرح شده، کشور ارمنستان از ابتدای ژانویه اقدام به تحریم واردات کالای ترکیه خواهد کرد که این می تواند فرصت ویژه ای برای کشور ایران به وجود آورد.
نظیف همچنین بر لزوم بهره مندی از فرصت بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان- ارمنستان تاکید کرد و گفت: همچنین برگزاری سمینار سفرای اتحادیه اوراسیا می تواند در راستای افزایش ارتباطات موثر باشد.

پیشنهاداتی برای افزایش حضور ایران در بازارهای همسایه

شبانه روزی شدن مرزها، معرفی صحیح توانمندی ها و ظرفیت های صنایع، بهره مندی از قوانین منطقه آزاد برای افزایش ارتباطات، پرهیز از خام فروشی، ارتقای سطح اداری گمرک نوردوز، تلاش برای کاهش عوارض کامیون هایی که از طرف ارمنستان وارد می شوند، انتخاب افراد شایسته به عنوان رایزن بازرگانی، تقویت هاب لجستیکی سهلان و جلفا، برپایی نمایشگاه های مشترک برای معرفی محصولات و مذاکره برای انجام ساخت و سازهای کشور آذربایجان توسط مهندسان استان از پیشنهادات و موضوعات مطرح شده توسط اعضای این جلسه بود.
تاریخ : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی