توسعه مراودات تجاری ایران و انگلیس از چه راهی ممکن است

توسعه مراودات تجاری ایران و انگلیس از چه راهی ممکن است

چند تن از مقامات انگلیسی از جمله فرستاده عالی‌رتبه بازرگانی دولت انگلیس به همراه سفیر و رئیس بخش بازرگانی این کشور با حضور در اتاق تهران راه‌های توسعه مراودات دوجانبه را بررسی کردند.

در ملاقات سفیر انگلستان در ایران و فرستاده ویژه بازرگانی این کشور با معاون امور بین‌الملل و رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، دو طرف در مورد چگونگی توسعه روابط تجاری میان ایران و انگلیس به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

هیاتی متشکل از مقامات سفارت بریتانیا در ایران، میهمان اتاق بازرگانی تهران بودند و در دیدار با مدیران اتاق تهران چگونگی گسترش تعاملات تجاری در شرایط تحریم را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در عین حال از اشتیاق شرکت‌های انگلیسی برای تجارت با ایران سخن گفتند.

در آغاز این نشست، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان و رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران از ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های تجاری ایران و سایر کشور‌ها از جمله انگلستان سخن گفت و سپس با اشاره به رونمایی از کانال ویژه مالی«اینستکس» توسط اتحادیه اروپا گفت: ما تاکید بسیاری داریم که اتاق بازرگانی در زمینه فعال‌سازی این ابزار مالی در ایران و بهره‌برداری از آن مشارکت جدی داشته باشد.

او همچنین به ظرفیت‌های اتاق تهران، به عنوان بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور و سهم فعالان اقتصادی عضو این اتاق در تولید ناخالص داخلی کشور اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از اعضای اتاق تهران، بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) هستند و اتاق تهران در نظر دارد در شرایط سخت تحریم به دنبال حمایت ویژه از آنان با گشایش‌هایی در داخل و ایجاد کانال‌های ارتباطی با خارج باشد. ما معتقدیم می‌توان از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به توسعه همکاری‌های دوجانبه اقدام کنیم.

مستوفی با بیان اینکه برای تشویق و ارائه مشاوره به تجار و سرمایه‌گذاران، یک مرکز با عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی تهران راه‌اندازی شده است، ادامه داد: در سایت این مرکز، جزییاتی درباره مقررات، شرایط و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران موجود است. هم‌چنین اتاق تهران آماده است سمیناری در اروپا برای معرفی زمینه‌های سرمایه گذاری در ایران برگزار کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در پیشنهادی گفت: بخش‌هایی از اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌ها هستند. اما ما ‌می‌توانیم فهرستی از کالاهایی که تحریم نیستند را تهیه کرده و روی تجارت آنها تمرکز کنیم.

محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز از برنامه‌ریزی برخی متخصصان و کارشناسان ایرانی برای برگزاری یک نمایشگاه تجاری در لندن خبر داد و تصریح کرد: محصولات ایرانی ‌می‌تواند در این نمایشگاه که در ماه ژوئن در لندن برپا ‌می‌شود، در معرض نمایش گیرد.

بختیاری هم‌چنین با اشاره به راه‌اندازی با تاخیر کانال مالی اینستکس، این پرسش را مطرح کرد که به غیر از سه کشور انگلستان، آلمان و فرانسه، آیا سایر اعضای اتحادیه اروپا نیز مایل به پیوستن به اینستکس هستند؟

در ادامه این جلسه، رابرت مک‌ایر، سفیر انگلستان در ایران، با اشاره به فشارهای آمریکا برای کاهش مراودات تجاری با ایران گفت: ما ‌می‌توانیم سطح مناسبات تجاری با ایران را ارتقا ببخشیم و و همان‌طور که اتحادیه اروپا در حال تشویق شرکت‌ها برای توسعه ارتباط با ایران است، ما نیز ‌می‌توانیم برای اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم.

 مک ایر در پاسخ به پرسش معاون امور بین‌الملل اتاق تهران از اشتیاق کشورهای دیگر، نظیر بلژیک برای ملحق شدن به فهرست کشور‌های همراه با اینستکس خبر داد. سفیر انگلیس همچنین در واکنش به پیشنهاد رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز گفت: علاوه بر تهیه فهرستی از اقلام مشمول تحریم و کالاهای غیرتحریمی، ضرورت دارد در مورد سایر چالش‌ها و مشکلات بانکی نیز چاره‌اندیشی شود.

در ادامه، کیت ویلینگز، مدیر بخش بازرگانی سفارت انگلستان نیز طی سخنانی، عنوان کرد که به‌رغم وجود مشکلات بانکی، شرکت‌های انگلیسی و اروپایی مشتاق به توسعه مراودات با ایران هستند. او گفت: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم مشکلات موجود کنونی را حل کنیم؛ اگرچه با وجود تحریم‌ها، پیدا کردن راه‌های مناسب بسیار سخت شده است. ما و صادرکنندگان انگلیسی برای صادرات و واردات از ایران بسیار مشتاق هستیم.

سایمون پنی، فرستاده عالی‌رتبه بازرگانی دولت انگلیس نیز با اشاره به وجود مشکلات بانکی به عنوان موانعی در مسیر مبادلات تجاری دو کشورگفت: ما نیازمند همکاری جدی شرکت‌های ایرانی و بریتانیایی هستیم و برای مثال، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی یک فرصت استثنایی و قابل توجه برای همکاری است که ‌می‌توانیم روی آن کار کنیم. ما نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق برای تجارت پس از اینستکس هستیم و در همین راستا، لازم است برای برپایی نمایشگاه‌ها و همایش‌های دوجانبه نیز برنامه‌ریزی کنیم.
1397/12/18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی