کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
اگر چه اعتماد و همکاری بین کمپانیها، از مهترین عوامل موفقیت شهرکهای اکوصنعتی است اما ارزش افزوده اقتصادی و منافع شرکتها نیز یک فاکتور بسیار اساسی در این خصوص محسوب میشود.
طبق بررسیهای بعمل آمده، کاهش هزینهها و افزایش سود بیشتر، از قویترین انگیزههای کمپانیها برای توسعه پارکهای اکو صنعتی میباشد. در دسترس بودن مواد اولیه و منابع طبیعی مورد نیاز، مانند آب، انرژی یا مواد خاص و همینطور، نظارتهای قانونی برای ایجاد بهرهوری در استفاده از مواد اولیه، همگی باعث کاهش ضایعات و کاهش هزینههای شرکتها در پارکهای اکوصنعتی میشود.
در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ دانمارک، دو انگیزه مهمی که در پشت مبادلات و همکاری بین شرکتها وجود دارد، عبارتند از اول کاهش هزینهها از طریق درآمدزایی از مواد زائد و دور ریختنی و دوم تطبیق روشهای تولید با قوانین سختگیرانه محلی در مورد حفاظت از محیط زیست.
کالوند بورگ یکی از موفقترین شهرکهای اکو صنعتی دنیا
بر اساس اسناد مالی منتشر شده در سال ۲۰۰۱ ، شرکتها در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ، سالانه ۱۵ میلیون دلار صرفهجویی داشتهاند. جمع کل صرفهجویی در این پارک صنعتی دوستدار محیط زیست، ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که میزان سرمایهگذاری در ۱۸ پروژه این شهرک، مبلغ ۷۵ میلیون دلار تا سال ۱۹۹۸ بوده است! به این معنا که متوسط زمان برگشت سرمایه در همهی پروژههای پارک اکوصنعتی کالوندبرگ، کمتر از ۵ سال بوده است.
این نتیجه موفقیتآمیز، ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالای شهرکهای اکوصنعتی را نشان میدهد. در شهرک اکوصنعتی Moerdijk در کشور هلند، حفظ محیط زیست و منافع اقتصادی، انگیزهی اصلی شرکتها، برای شناسایی فرصتهای بالقوهی همکاری و تبادل تولیدات بوده است.
در مقابل، کمپانیهای بزرگ واقع در شهرکهای اکوصنعتی Fairfield و Brownsville امریکا تمایلی به سرمایهگذاری در بحث همکاری و تبادل کالا یا مواد، با شرکتهای مجاور ندارند. زیرا انتقال به این شهرکها را از لحاظ مالی پرهزینه و با ریسک اقتصادی میدانند و در عین حال به مسئولین محلی نیز اعتماد کافی ندارند.
در مورد پارک اکوصنعتی Cape Charles امریکا نیز باید گفت، شرکتهای زیادی فعالیت در شهرک صنعتی را رها کردهاند، زیرا از نظر این کمپانیها، انتقال به یک مکان دیگر یعنی همان شهرک صنعتی را از لحاظ اقتصادی به صرفه نمیدانند.
با توجه به این نتایج، بطور خلاصه میتوان گفت یک عامل بسیار مهم در تشویق شرکتها برای حضور در شهرک اکوصنعتی، ایجاد اطمینان از سود بیشتر و کاهش خطرات اقتصادی است.
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، بر لزوم تغییر نگرش در صنعت و حرکت به سمت فعالیتهایی با ارزش افزوده بالاتر و نوآوریهای فناورانه تأکید کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قم با حضور […]
براساس طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اخذ مالیات بر عایدی، از سرمایه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، از اموالی که در ایران واقع است؛ کمیته مالیات کمیسیون سرمایه گذاری، بانک، بیمه و مالیات جلسه ای با هدف بررسی این طرح در محل اتاق تبریز برگزار نمود. اهداف عمده این طرح از نظر مجلس، […]
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مطرح کرد: کاهش 12.2 درصدی حوادث در شهرکها و نواحی صنعتی طی دوساله دولت سیزدهم/ افزایش روزهای بدون حادثه از 2.87 روز به 3.29 روز مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از کاهش 12.2 درصدی […]
کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
دیدگاهتان را بنویسید