کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
اگر چه اعتماد و همکاری بین کمپانیها، از مهترین عوامل موفقیت شهرکهای اکوصنعتی است اما ارزش افزوده اقتصادی و منافع شرکتها نیز یک فاکتور بسیار اساسی در این خصوص محسوب میشود.
طبق بررسیهای بعمل آمده، کاهش هزینهها و افزایش سود بیشتر، از قویترین انگیزههای کمپانیها برای توسعه پارکهای اکو صنعتی میباشد. در دسترس بودن مواد اولیه و منابع طبیعی مورد نیاز، مانند آب، انرژی یا مواد خاص و همینطور، نظارتهای قانونی برای ایجاد بهرهوری در استفاده از مواد اولیه، همگی باعث کاهش ضایعات و کاهش هزینههای شرکتها در پارکهای اکوصنعتی میشود.
در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ دانمارک، دو انگیزه مهمی که در پشت مبادلات و همکاری بین شرکتها وجود دارد، عبارتند از اول کاهش هزینهها از طریق درآمدزایی از مواد زائد و دور ریختنی و دوم تطبیق روشهای تولید با قوانین سختگیرانه محلی در مورد حفاظت از محیط زیست.
کالوند بورگ یکی از موفقترین شهرکهای اکو صنعتی دنیا
بر اساس اسناد مالی منتشر شده در سال ۲۰۰۱ ، شرکتها در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ، سالانه ۱۵ میلیون دلار صرفهجویی داشتهاند. جمع کل صرفهجویی در این پارک صنعتی دوستدار محیط زیست، ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که میزان سرمایهگذاری در ۱۸ پروژه این شهرک، مبلغ ۷۵ میلیون دلار تا سال ۱۹۹۸ بوده است! به این معنا که متوسط زمان برگشت سرمایه در همهی پروژههای پارک اکوصنعتی کالوندبرگ، کمتر از ۵ سال بوده است.
این نتیجه موفقیتآمیز، ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالای شهرکهای اکوصنعتی را نشان میدهد. در شهرک اکوصنعتی Moerdijk در کشور هلند، حفظ محیط زیست و منافع اقتصادی، انگیزهی اصلی شرکتها، برای شناسایی فرصتهای بالقوهی همکاری و تبادل تولیدات بوده است.
در مقابل، کمپانیهای بزرگ واقع در شهرکهای اکوصنعتی Fairfield و Brownsville امریکا تمایلی به سرمایهگذاری در بحث همکاری و تبادل کالا یا مواد، با شرکتهای مجاور ندارند. زیرا انتقال به این شهرکها را از لحاظ مالی پرهزینه و با ریسک اقتصادی میدانند و در عین حال به مسئولین محلی نیز اعتماد کافی ندارند.
در مورد پارک اکوصنعتی Cape Charles امریکا نیز باید گفت، شرکتهای زیادی فعالیت در شهرک صنعتی را رها کردهاند، زیرا از نظر این کمپانیها، انتقال به یک مکان دیگر یعنی همان شهرک صنعتی را از لحاظ اقتصادی به صرفه نمیدانند.
با توجه به این نتایج، بطور خلاصه میتوان گفت یک عامل بسیار مهم در تشویق شرکتها برای حضور در شهرک اکوصنعتی، ایجاد اطمینان از سود بیشتر و کاهش خطرات اقتصادی است.
در نشست امروز انجمن نظارت بر نهمین دوره انتخابات اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، حسین نقرهکار شیرازی به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد. پیش از این، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران طی حکمی علیرضا اشرف، محسن محبی، حسین میر محمدصادقی و حسین نقرهکار شیرازی را به عنوان 4 نماینده پارلمان بخش خصوصی […]
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از شهرك صنعتي کردکوی بازدید کرد علي رسوليان روز چهارشنبه در سفر به استان گلستان، از امکانات زیربنایی و آخرین وضعیت احداث زیرساختها و پروژههای در دست اجرای شهرک صنعتی کردکوی بازدید کرد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از شهرك صنعتي کردکوی بازدید کرد. به گزارش روابط عمومی […]
سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در مصاحبهای با اشاره به اینکه امسال حداکثر یک روز در هفته قطعی برق شهرکها داریم، گفت: نظر بخش صنعت هشت ساعت قطعی برق در هفته بود، اما وزارت نیرو ۱۲ ساعت را در هفته پیشنهاد داد که در روزهای آینده روز و ساعت آن مشخص میشود. […]
کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
دیدگاهتان را بنویسید