کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
اگر چه اعتماد و همکاری بین کمپانیها، از مهترین عوامل موفقیت شهرکهای اکوصنعتی است اما ارزش افزوده اقتصادی و منافع شرکتها نیز یک فاکتور بسیار اساسی در این خصوص محسوب میشود.
طبق بررسیهای بعمل آمده، کاهش هزینهها و افزایش سود بیشتر، از قویترین انگیزههای کمپانیها برای توسعه پارکهای اکو صنعتی میباشد. در دسترس بودن مواد اولیه و منابع طبیعی مورد نیاز، مانند آب، انرژی یا مواد خاص و همینطور، نظارتهای قانونی برای ایجاد بهرهوری در استفاده از مواد اولیه، همگی باعث کاهش ضایعات و کاهش هزینههای شرکتها در پارکهای اکوصنعتی میشود.
در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ دانمارک، دو انگیزه مهمی که در پشت مبادلات و همکاری بین شرکتها وجود دارد، عبارتند از اول کاهش هزینهها از طریق درآمدزایی از مواد زائد و دور ریختنی و دوم تطبیق روشهای تولید با قوانین سختگیرانه محلی در مورد حفاظت از محیط زیست.
کالوند بورگ یکی از موفقترین شهرکهای اکو صنعتی دنیا
بر اساس اسناد مالی منتشر شده در سال ۲۰۰۱ ، شرکتها در شهرک اکوصنعتی کالوندبرگ، سالانه ۱۵ میلیون دلار صرفهجویی داشتهاند. جمع کل صرفهجویی در این پارک صنعتی دوستدار محیط زیست، ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که میزان سرمایهگذاری در ۱۸ پروژه این شهرک، مبلغ ۷۵ میلیون دلار تا سال ۱۹۹۸ بوده است! به این معنا که متوسط زمان برگشت سرمایه در همهی پروژههای پارک اکوصنعتی کالوندبرگ، کمتر از ۵ سال بوده است.
این نتیجه موفقیتآمیز، ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالای شهرکهای اکوصنعتی را نشان میدهد. در شهرک اکوصنعتی Moerdijk در کشور هلند، حفظ محیط زیست و منافع اقتصادی، انگیزهی اصلی شرکتها، برای شناسایی فرصتهای بالقوهی همکاری و تبادل تولیدات بوده است.
در مقابل، کمپانیهای بزرگ واقع در شهرکهای اکوصنعتی Fairfield و Brownsville امریکا تمایلی به سرمایهگذاری در بحث همکاری و تبادل کالا یا مواد، با شرکتهای مجاور ندارند. زیرا انتقال به این شهرکها را از لحاظ مالی پرهزینه و با ریسک اقتصادی میدانند و در عین حال به مسئولین محلی نیز اعتماد کافی ندارند.
در مورد پارک اکوصنعتی Cape Charles امریکا نیز باید گفت، شرکتهای زیادی فعالیت در شهرک صنعتی را رها کردهاند، زیرا از نظر این کمپانیها، انتقال به یک مکان دیگر یعنی همان شهرک صنعتی را از لحاظ اقتصادی به صرفه نمیدانند.
با توجه به این نتایج، بطور خلاصه میتوان گفت یک عامل بسیار مهم در تشویق شرکتها برای حضور در شهرک اکوصنعتی، ایجاد اطمینان از سود بیشتر و کاهش خطرات اقتصادی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست سراسری مدیران ارشد دولت سیزدهم تأكيد كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم پیشران حکمرانی هوشمند خواهد شد/ هم راستا شدن منافع کسب و کارها با منافع جامعه ضرورت دارد/ مدیران مجموعه صنعت، معدن و تجارت باید از چالشهای آینده برآوردهای لازم را داشته باشند سید […]
در راستای سیاستهای کلی کشور در جهت توسعهی اقتصاد دانش بنیان و در سال «مهار تورم و رشد تولید» با هدف حفاظت از منابع انرژی و نیز حمایت از صاحبان ایده و دانشآموختگان و تیمهای فنآور فعال در این حوزه، سه تفاهمنامه همکاری در زمینه نقش شرکتهای دانش بنیان و فناور در مدیریت هوشمند انرژی […]
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد: بههم رساني شركتهاي دانش بنيان و كسب و كارهاي نوپا با سرمايه گذاران و صاحبان صنایع در نخستین نمایشگاه توانمندیهای صادراتي شركتهاي كوچك و متوسط علي رسوليان روز يكشنبه در پنجمين روز دهه توليد و تجارت اظهار داشت: این نمایشگاه در سال مزين به نام “توليد؛ دانش […]
کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی
دیدگاهتان را بنویسید