بهره برداری همزمان از 55 طرح عمرانی و زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد

بهره برداری همزمان از 55 طرح عمرانی و زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد

در سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به یزد صورت گرفت:

بهره برداری همزمان از 55 طرح عمرانی و زیرساختی با 4 هزار میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد/ افتتاح ۳۷۲ طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور در هفته دولت

این طرح‌ها که در آیین راه‌ اندازی آن‌ها استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌هاي اجرايي و فعالان اقتصادي استان یزد نیز حضور داشتند، شامل بخش‌های مختلف زیرساختی، اعم از شبکه‌های آب رسانی، برق ۲۰ کیلوولت، روشنایی، گاز، راه سازی، آسفالت معابر و همچنین شبکه جمع آوری فاضلاب است.

 

۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی روز شنبه در مراسمی با حضور معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌طور همزمان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد به بهره ‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این طرح‌ها که در آیین راه‌ اندازی آن‌ها استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌هاي اجرايي و فعالان اقتصادي استان یزد نیز حضور داشتند، شامل بخش‌های مختلف زیرساختی، اعم از شبکه‌های آب رسانی، برق ۲۰ کیلوولت، روشنایی، گاز، راه سازی، آسفالت معابر و همچنین شبکه جمع آوری فاضلاب است.

طرح های یاد شده با سرمایه‌ گذاری بیش از سه هزار و 980 میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی فولاد، یزدمهر، بافق، تفت ۲، میبد ۲، صدوق، بهاباد، یزد، جهان آباد و اردکان افتتاح شده است.

با بهره برداری از این طرح‌ها در بخش‌های عمده‌ای از شهرک‌ها و نواحی صنعتی يزد، گام بزرگی به سمت واگذاری حق انتفاع به واحدهای متقاضی و در نهایت توسعه صنعتی اين استان با توجه به رویکرد دولت سیزدهم برداشته می‌شود.

۳۷۲ طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی هفته دولت افتتاح می‌شود
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین افتتاح این طرح‌ها از افتتاح ۳۷۲ طرح عمرانی با سرمایه‌ گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در هفته دولت خبر داد.

علي رسولیان با بیان این‌که بیشترین طرح‌های به بهره برداری رسیده در هفته دولت مربوط به استان یزد است، به اهمیت زیرساخت‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: امسال هشت هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص یافته است. همچنین در سفرهای رئیس جمهور هم ۱۰ هزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شد.

وی ايجاد شهرک‌های صنعتي تخصصي خورشیدی را یکی از برنامه‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و با بیان این‌که طبق توافق با وزارت نیرو، شهرک خورشیدی در یزد هم راه اندازی می‌شود، افزود: پارسال هفت هزار هکتار به سطح اراضي شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد که نسبت به سال قبل از آن، چهار برابر بیشتر بود و امسال هم ۶ هزار هکتار دیگر اضافه می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تأمین آب را یکی از مشکلات شهرك‌ها و نواحی صنعتی ذکر کرد و با بیان این‌که برخی از واحدها آب را از محل پساب تأمین می کنند و به همین خاطر امسال ۴۰ میلیون مترمکعب آب خریداری شد، اضافه كرد: ۲۶۷ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی كشور ایجاد شده است که ۳۵ هزار مترمکعب فاضلاب صنعتي در این تعداد تصفیه خانه، تصفيه می‌شود.

رسولیان ۴۳ درصد اشتغال کشور را متعلق به صنایع کوچک دانست و تأكيد كرد: این حوزه نیاز به حمایت دارد. یکی از مشکلات این صنایع، تأمین مالی است كه منتظر مشارکت بانک‌ها هستیم.

یزد، رتبه هفتم رشد اقتصادی کشور را داراست
استاندار یزد نيز در اين مراسم اظهار داشت: رشد اقتصادی اين استان نسبت به سال 13۹۹، 13.5 درصد رشد داشته که در این زمینه رتبه هفتم کشور را کسب کرده است.

مهران فاطمی نرخ مشارکت اقتصادی يزد را در سال 13۹۹، ۴۵.۲ بیان کرد و افزود: اکنون این رقم به ۴۷.۸ افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین نسبت اشتغال از ۴۰.۲ در سال 13۹۹ به ۴۲.۱ در سال جاری رسیده که در میان بالاترین نسبت اشتغال در کشور قرار دارد و نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چهار پله کاهش یافته است.

استاندار یزد ادامه داد: نرخ بیکاری زنان در اين استان نیز طی این مدت از ۳۶.۱ به ۲۶.۵ درصد کاهش یافته که همه آن‌ها نتیجه تلاش فعالان اقتصادی استان است.

فاطمي یکی از دغدغه‌های مهم استان يزد را تأمین آب دانست و گفت: از دهه ۸۰ تا کنون هیچ منبع آبی به استان اضافه نشده و تنها همین منابع را مدیریت کرده‌ایم.

وي از بهره برداری خط پدافندی آب استان با اتصال خط آب خلیج فارس به شرکت چادرملو به مخزن شحنه یزد با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان به طول ۳۵ کیلومتر خبرداد و تصریح کرد: این خط امکان انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب را در شرایط بحرانی به مرکز استان دارد.

به گفته استاندار یزد، این طرح باید ۱۸ ماهه اجرا می‌شد و درحالی بر بستر کاملاً سنگی زمین مواجه بود، ولی در مدت سه ماه و در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه لوله‌ گذاری شد.

فاطمي با اشاره به خط انتقال دوم آب به استان يزد بيان كرد: سرمایه مورد نیاز برای اجرای خط دوم انتقال آب از دریا به استان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که تأمین آن با مشارکت بخش خصوصی نیز سخت و ناممکن است، ولی خوشبختانه اخیراً با پیگیری‌های انجام شده، واگذاری یک معدن به این امر محقق شد.

وي خاطرنشان کرد: ظرفیت فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به یزد ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که امیدواریم به‌زودی عملیات آن آغاز شود.

استاندار یزد یکی دیگر از مشکلات اين استان را پروازهای یزد خواند و اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده به‌زودی یزد صاحب شرکت پروازی معتبر می‌شود که در فاز اول با بهترین شرکت پروازی کشور رایزنی شد و خوشبختانه اولین پرواز انجام شده و در کنار آن به‌زودی یک پرواز دیگر به آن اضافه می‌شود.

فاطمي گفت: در این زمینه مذاکرات لازم انجام شده و شرکت یزد ایر ایران نیز به ثبت رسیده و با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان تا کنون دو فروند هواپیمای آن تأمین شده و در ادامه دو فروند دیگر به آن اضافه می‌شود.

در ادامه اين مراسم، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی یزد اظهار داشت: در اين شرکت یک رسالت ویژه داریم که عمدتاً مردم تحت عنوان تکمیل زیرساخت‌ها و ارائه خدمات برای صنایع می‌شناسند، اما از سال ۱۳۸۴ حمایت از صنایع کوچک به این مأموریت‌ها اضافه شده است.

محمد دهقان بنادکی با بیان این‌که تأمین حداقل‌ها برای فعالیت صنایع و صنعتگران حائز اهمیت است، افزود: اگر یک شهرک مسکونی نیازمند زیرساخت‌هایی برای زندگی انسان‌هاست، ولی شهرک‌های صنعتی نیازمند زیرساخت‌های مازادي هستند تا توسعه کسب و کار در آن‌ها شکل بگیرد.

“علی اکبر حجت” رئیس کانون انجمن‌های کارفرمایی استان یزد هم در این مراسم از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا با توجه به مستهلک شدن زیرساخت‌های مستقر در شهرک‌هاي صنعتي و نداشتن توانایی مالی این شرکت برای نگهداری و مرمت آن‌ها، درصدی از ارزش افزوده برای حفظ شهرک‌ها اختصاص یابد.

 

تاريخ: 1401/05/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی