حضور معاون امور صنایع وزارت صمت در اتاق تبریز

حضور معاون امور صنایع وزارت صمت در اتاق تبریز

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در سفر به استان آذربایجان شرقی به منظور بررسی مشکلات صنایع در کار گروه توسعه صادرات استان شرکت و با مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی تبریز دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز در این دیدار که با حضور معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار و تنی چند از مدیران کل ادارات استان برگزار شد؛ دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز در این جلسه با تقدیر از خادمان صنعت کشور که در وزارت صمت حضور دارند، یادآور شد: مسئولان تشکل های صنعتی استان و صاحبان صنایع در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی حضور یافته اند تا با طرح مسائل خود امکان حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان در این جلسه فراهم آورند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان برای سال های ۹۷ و ۹۸ و معافیت تعهد ارزی برای صادر کنندگانی تا یک میلیون دلار صادرات داشته اند و صادر کنندگانی که به کشورهای عراق و افغانستان صادرات داشته اند و مقر شده بود که تعهدات خود را به صورت ریالی ایفاء نمایند را از جمله مباحث فعالان صنعتی استان و کشور خواند و اظهار امید واری نمود با تدابیر مسئولان وزارت صمت مشکلات بخش های مختلف صنعت کشور مرتفع گردد.
ژائله همکاری دولت با بخش خصوصی در شرایط سخت اقتصادی را در ایفاء تعهدات ارزی مناسب تریت راهکار تامین ارز مورد نیاز کشور خواند.
علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در سخنانی با تاکید بر این نکته که جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی با حضور معاون وزیر صمت به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنایع فولادی، پتروشیمی، غذایی، چوب و لوازم خانگی تشکیل گردیده است؛ اظهار امیدواری نمود : با حضور معاون امور صنایع وزارت صمت مشکلات بخش های مختلف صنعت استان در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف گردد.
معاون اقتصادی استاندار با تاکید بر این نکته برنامه صادرات استان ۴ میلیارد دلار برای سال جاری است، افزود: در چهار ماهه اول سال استان در برنامه صادراتی خود موفق عمل نموده است.
جهانگیری یادآور شد: بیشترین صادرات استان به ترتیب به کشورهای هند، چین و کشورهای همسایه همچون عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان بوده است.
وی در خصوص اقلام صادراتی استان؛ غلات، مواد پلاستیکی، میوه، سوخت های معدنی، چدن ، آهن و فولاد را ذکر نمود.
معاون اقتصادی استاندار با اشاره به ظرفیت های صادراتی استان در بخش های طرح شده خاطر نشان کرد: با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع استان می توانیم از این ظرفیت استان در راستای توسعه اقتصادی کشور بیشتر بهره مند گردیم.

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صمت با تبریک عید غدیر در خصوص جایگاه صنعتی استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: در بیش از یک سالی که به عنوان معاونت صنایع وزارت صمت حضور دارم بیش از ۵ بار به این استان سفر نموده ام و از آنجائیکه به عنوان معاون معین دو استان آذربایجان شرقی و قزوین در وزارت صمت انتخاب شده ام تلاش خواهم نمود: که جلسات ماهانه ای را با فعالان صنعتی و مسئولان اقتصادی و صنعتی استان در جهت رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در استان برگزار نمایم.
معاون وزیر با اشاره به محدودیت ها موجود در بخش های مختلف اقتصادی کشور در خصوص اقدامات انجام یافته وزارت صمت در ۳ ماهه سال جاری خاطر نشان کرد: در بررسی وضعیت صنعتی سه ماهه سال ۹۹ کشور مشخص شده است که از بیست و شش رشته صنعتی در ۱۶ رشته رشد در یک رشته مشابه سال گذشته و در ۹ رشته صنعتی همچون منسوجات، چرم، کفش رشد منفی داشته ایم که با اقدامات انجام شده در این ۹ رشته نیز در خرداد و تیر ماه سال جاری روند مثبتی مشاهده می شود .
صادقی نیارکی ۴ محور فعالیت وزارت صمت در سال جاری را جهش تولید ( با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخلی ) مدیریت واردات و توسعه صادرات، تکمیل طرح های بزرگ نیمه تمام و مدیریت و تنظیم بازار ذکر کرد. وی تامین مواد اولیه و ساماندهی تولیدات داخلی را دو ماموریت مهم این وزارت خواند.
نیارکی با تاکید بر این نکته که ارزش تولیدات کشور در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی ۱۰۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود که از این میزان ۲۵ میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات نیاز است؛ افزود: خود اتکایی اقتصادی کشور را در بحران های اقتصادی در حاشیه امن قرار داده است.
معاون وزیر در جلسه کارگروه صادرات استان با تاکید بر این نکته که کشور در سال ۹۸ با ارز صادراتی اداره شده است؛ حمایت از اشخاصی که با مدیریت واحد های صنعتی و تولیدی و صنعتی در کشور خلق ثروت می کنند را تکلیف این وزارت خواند و اظهار امیدواری نمود: با همکاری بخش خصوصی و دولت مشکلات بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور رفع و ارز بیشتری از قِبل صادرات محصولات تولیدی وارد کشور گردد.
وی اظهار امیدواری نمود: در راستای موارد عنوان شده در خصوص رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان زیر یک میلیون دلار و تعهدات ارزی صادرکنندگان به کشور عراق و افغانستان را مرتفع نماید.
تامین مواد اولیه و تسریع ترخیص ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی در گمرکات کشور، پایش تعهدات ارزی و رفع مشکلات کارت های بازرگانی، واقعی نمودن ارزش گذاری محصولات و کالاهای صادراتی، ایجاد شرایط مناسب برای واردات در مقابل صادرات به واحدهای تولیدی برای تامین مواد مورد نیاز واحد های تولیدی خود، اجازه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از ارز صادراتی این واحدها، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در بخش های مختلف صنعت استان ، حمایت بیشتر از بنگاه های کوچک اقتصادی در کشور، نوسانات قیمت فولاد آلیاژی و تاثیر آن در وضعیت صنعت خودرو سازی استان و کشور، فرسوده بودن ماشین آلات و اجازه ورود ماشین آلات برای بهبود وضعیت صنعت قطعه سازی کشور به منظور توسعه صادرات این بخش با افزایش کیفیت محصولات تولیدی، حمایت از واحدهای صنعتی همچون ایدم و چرخشگر به منظور توسعه صنعت ماشین سازی و خودروسازی کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز از جمله شکر و روغن صنایع غذایی استان ، حمایت از نوسازی ناوگان حمل و نقل استان که بعنوان فرسوده ترین ناوگان حمل ونقل کشور مطرح است، حمایت از واحدهای تولیدی لبنی با توجه به نوسانات قیمت در این بخش، حمایت از تجار استان به منظور حضور موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی از جمله موارد مطرح شده در این نشست توسط فعالان صنعتی استان بود.
تاریخ : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی