توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی و احیاء واحدهای راکد پروژه‌های پیشران هستند/ دانش بنیان‌ها به پروژه‌های پیشران ورود کنند

توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی و احیاء واحدهای راکد پروژه‌های پیشران هستند/ دانش بنیان‌ها به پروژه‌های پیشران ورود کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پروژه‌های پیشران این وزارتخانه، گفت: در حوزه احیا و فعال سازی، تکمیل و افزایش ظرفیت در طرح‌های واجد شرایط صنعتی و معدنی( راکد و نیمه تمام) را دنبال می‌کنیم و توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های یکپارچه صنعتی و معدنی و شهرک‌های نوآوری و تخصصی با نگاه به ملاحظات آمایش صنعتی در دستور کار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، “عباس علی آبادی” در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان پنجشنبه ششم مهر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی، افزود: با کار علمی و مستمر ریسک‌های فعالیت را باید کاهش دهیم و به سمت توسعه برویم.

وی، به نقش شرکت‌های بزرگ در کاهش ریسک و پیشران بودن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها مانند ایدرو، ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیشترین نقش را در توسعه دارند و در راستای کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی جایگاه حائز اهمیتی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت شرکت‌های دانش بنیان در بازاریابی، بهبود کیفیت، تحقیق و توسعه را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد:  همایش رویداد ملی صنعت دانش بنیان به دنبال ارائه و معرفی جایگاه پر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، نوآور، فناور و استارت آپ در تحول اقتصادی در کشور است.

علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار ارتقاء و راندمان روبه رشد شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور بر روی شرکت‌های دانش بنیان باید باشد.

وی، همچنین تصریح کرد: هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور ضرورت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تولید صادرات محور، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی جهت گیری‌های سیاستی مهمی در این راستا هستند.

علی آبادی، در ادامه سخنان خود به برخی دیگر از جهت گیری‌ها اشاره کرد و گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، اصلاح ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، تعهد به محیط زیست و بازبینی سازوکارهای نظارتی دیگر جهت گیری‌های سیاستی هستند.

وی، ارتباط گیری دانش بنیان‌ها با شرکت‌های بزرگ را یک ضرورت دانست و افزود: راهبردها و حوزه های تمرکزی را مشخص کرده ایم. تامین مالی، تحول دیجیتال، تمرکز بر روی ابرشرکت‌ها، احیای واحدها، توجه به زیرساخت‌ها و…. برخی از این راهبردها هستند.

وزیر صمت به برخی پروژه‌های پیشران نیز اشاره کرد و ادامه داد: احیا و فعال سازی، توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی ، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی و… برخی از این پیشران‌ها هستند که فراخوان مشارکت برای شرکت‌های دانش بنیان و اندیشکده‌ها داده ایم.

علی آبادی تصریح کرد: در حوزه احیا و فعال سازی،  تکمیل و افزایش ظرفیت در طرحهای واجد شرایط صنعتی و معدنی( راکد و نیمه تمام) را دنبال می‌کنیم و توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های یکپارچه صنعتی و معدنی و شهرک‌های نوآوری و تخصصی با نگاه به ملاحظات آمایش صنعتی در دستور کار است.

همایش نقش آفرینی در خلق زیست بوم«صنعت دانش بنیان»(نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان) به منظور بهره برداری به منظور بهره برداری از توانمندی شرکت‌های دانشبنیان در رفع مسائل راهبردی بخش صنعت و معدن و اتصال آنها به شرکتهای بزرگ، با مشارکت مؤثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش بنیان توانمند و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصاد و دارایی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مسؤولین و خبرگان و صاحبنظران، در تالار قلم مرکز همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد.

در این همایش مدیران و کارگزاران فن بازار منطقه ای استان‌ها به همراه واحدهای صنعتی دانش بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری فعال در یکی از حوزه های انرژی، خودرو، معدن و تحول دیجیتال حضور داشتند.

در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان همچنین چهار تفاهم‌نامه مختلف دیگر امضا و مبادله شد.  در این رویداد تفاهم نامه همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضاء و مبادله شد. همچنین تفاهم نامه بسته پیشران دانش بنیان‌ها میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت اقتصاد و امور دارایی و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد.

همچنین تفاهم نامه‌های دیگری در زمینه تولید اولین نمونه دامپتراک الکتریکال 150تنی، و یک تفاهم نامه در حوزه هم افزایی منابع مالی امضاء و  مبادله شد.

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با هدف اعلام نیازهای فناورانه برگزار شد  و در دو پنل جداگانه با عناوین معادن و صنایع معدنی و همچنین پنل خودرو برقی  موضوعات مختلف تخصصی مورد بررسی قرارگرفت. در این رویداد همچنین از بسته امتیازات ویژه شرکت‌ها‌ی دانش بنیان توسط وزارت صمت رونمایی شد.

1402/07/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی