در نشست مشترك معاونان وزارتخانه‌هاي “صنعت، معدن و تجارت” و “علوم، تحقيقات و فناوري”

در نشست مشترك معاونان وزارتخانه‌هاي “صنعت، معدن و تجارت” و “علوم، تحقيقات و فناوري”

در نشست مشترك معاونان وزارتخانه‌هاي “صنعت، معدن و تجارت” و “علوم، تحقيقات و فناوري” بررسي شد:

استفاده از ظرفيت شهرك‌هاي صنعتي و پارك‌هاي علم و فناوري براي توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين/ استقرار 572 شركت دانش بنيان و شناسايي 1633 شركت مستعد دانش بنيان در شهرك‌ها و نواحي صنعتي/ تأكيد بر مسأله محور شدن پایان نامه‌هاي دانشجويي براي رفع نياز صنعت كشور

در نشست مشتركي كه روز سه‌شنبه با حضور علي رسوليان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پيمان صالحي معاون پژوهشي و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد، بر استفاده از ظرفيت شهرك‌هاي صنعتي و پارك‌هاي علم و فناوري براي ايجاد پرديس‌هاي مشترك نوآوري و فناوري تأكيد شد.

 

استفاده از ظرفيت شهرك‌هاي صنعتي و پارك‌هاي علم و فناوري براي توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين در كشور در نشست مشترك معاونان وزارتخانه‌هاي “صنعت، معدن و تجارت” و “علوم، تحقيقات و فناوري” مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست مشتركي كه روز سه‌شنبه با حضور علي رسوليان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پيمان صالحي معاون پژوهشي و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد، بر استفاده از ظرفيت شهرك‌هاي صنعتي و پارك‌هاي علم و فناوري براي ايجاد پرديس‌هاي مشترك نوآوري و فناوري تأكيد شد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست با بيان اين‌كه تا كنون 572 شركت دانش بنيان توليدي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور مستقر شده است، گفت: 1633 شركت توليدي مستعد دانش بنيان نيز در اين مناطق شناسايي شده است كه از طريق مشاوران تخصصي كلينيك‌هاي خدمات كسب و كار، به دانش بنيان شدن آن‌ها كمك مي‌شود.

علي رسوليان همچنين از شناسايي 1635 و رفع 442 نياز فناورانه از طريق به‌هم رساني شركت‌هاي دانش بنيان و واحدهاي صنعتي متقاضي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور خبر داد.

وي استقرار 129 واحد فناور در شهرك‌هاي فناوري، راه اندازي 8 مركز نوآوري، استقرار 579 مشاور در مراكز خدمات فناوري و كسب و كار و حمايت از 2986 خدمات توسعه كسب و كار را از ديگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستاي ارتقاء جايگاه نوآوري و فناوري در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور عنوان كرد.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: واگذاري حق بهره برداري زمين به‌صورت نقد و اقساط با شرايط ويژه (10 درصد نقدي و الباقي طي اقساط 42 ماهه)، اولويت واگذاري حق بهره برداري زمين در اراضي حاصل از فسخ قراردادهاي راكد در مناطق تقاضا محور، ايجاد زون‌هاي تخصصي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي براي استقرار واحدهاي توليدي دانش بنيان و اعطاي مشوق اجاره بهاي دفتر در سال اول استقرار در مراكز خدمات فناوري و كسب و كار، از جمله حمايت‌هاي اين سازمان از شركت‌هاي دانش بنيان است.

برگزاري رويدادهاي معرفي و عرضه فناوري و كمك به بازاريابي محصولات دانش بنيان از طريق فن بازارهاي منطقه‌اي تحت مسئوليت، راه اندازي سامانه شناسايي و رفع نيازهاي فناورانه واحدهاي صنعتي به‌عنوان بستر تعامل واحدهاي صنعتي و شركت‌هاي فناور و دانش بنيان، و توانمند سازي واحدهاي صنعتي مستعد دانش بنيان شدن از طريق حمايت از برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي، تجاري سازي استارتاپ‌ها در رويدادهاي كارآفريني و تقويت ايده‌هاي نوآورانه در حوزه صنايع كوچك و متوسط، از ديگر حمايت‌هايي بود كه رسوليان به آن‌ها اشاره نمود.

وي حمايت از مشاور توسعه فناوری در فرآیند شناسایی و مستند سازی نیاز فناورانه تا ۸۰ درصد هزینه پایش، شناسایی و مستند سازی مشکلات تا سقف ۷۰ میلیون ریال، برگزاری نشست‌های رودررو فی‌مابین متقاضی و عرضه‌ کننده فناوری و پیگیری تا رفع نیاز واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، خوشه‌ها و رشته صنعت‌ها تا سقف 300 میلیون ریال، همچنين حمايت از مشاور يا عرضه‌ کننده فناوری تا ۷۰ درصد هزینه انجام شده در همراهی حضور واحد صنعتی در نشست‌های رودرروی داخلی، شامل رفت و آمد و اسکان تا سقف ۴۰ میلیون ریال و در نشست‌های رودرروی خارجی تا سقف ۱۰۰۰ میلیون ریال، و نيز حمايت از مشاور تا ۷۰ درصد هزینه خدمات حقوقی و تنظیم قرارداد انتقال فناوری تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و پرداخت کمک بلاعوض در مبادله فناوری به میزان ۶۰ درصد ارزش قرارداد انتقال فناوری خارجی و تا سقف ۸۰۰ میلیون ریال و همچنین ۶۰ درصد ارزش قرارداد انتقال فناوری يا رفع نیاز فناورانه از طریق شرکت‌های داخلی و تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال را از ديگر حمايت‌هاي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بيان كرد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام آمادگي ايجاد زون‌هاي اختصاصي پارك‌هاي علم و فناوري در شهرك‌هاي صنعتي كشور، پيوند بازيگران زيست بوم نوآوري و فناوري را در ارتقاء توليد دانش پايه در بخش صنعت مؤثر و اثربخش دانست.

رسوليان همچنين با تأكيد بر مسأله محور شدن پایان نامه و رساله‌هاي دانشجويي براي رفع نياز صنعت كشور اضافه كرد: با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در حوزه گسترش ارتباطات صنعت و دانشگاه سرمایه گذاری خواهیم کرد تا منابع ملي كشور، هدفمند و در راستاي توليد دانش بنيان مصرف شود.

وي ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شناسايي واحدهای توليدي راکد، نیمه راکد و زیر ظرفیت، امسال احیاء دو هزار واحد و افزايش ظرفيت 3 هزار و 300 واحد صنعتي زیر 50 درصد را هدف گذاری نموده است، كه در اين راستا از توانمندي‌هاي بخش خصوصي و دانشگاه براي عارضه يابي و انجام خدمات كلينيكي نيز استفاده مي‌كند.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای هدايت دانشگاه به سمت اولویت‌های کشور
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نيز در اين نشست گفت: ظرفیت مهمی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران وجود دارد، برای آن‌که پایان‌ نامه‌ها و رساله‌های دکترا و دوره‌های پسادکترا را به سمت مسائل جاری و اولویت‌های کشور سوق دهد.

پیمان صالحی با بیان این‌که تسهیل حضور اساتید و دانشجویان در فرصت‌هاي مطالعاتی امری مهم است، افزود: یکی از موضوعات جدی، بحث مهارت افزایی است؛ قطعاً در محیط واقعی کار، این مهارت افزایی‌ها و دوره‌های کارورزی بسیار بهتر می‌تواند انجام شود.

وی اضافه كرد: اعضای هیأت علمی که استخدام می‌شوند، موظف هستند دوره‌هاي فرصت مطالعاتی خود را در جامعه و صنعت بگذرانند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه خواستار همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ايران و وزارت متبوع خود درخصوص مسأله محور کردن پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا شد.

صالحي به راه ‌اندازی نهضت پسا دکترا در كشور نيز اشاره کرد و ادامه داد: برای دوره‌های پسا دکترا امسال برنامه ویژه‌ای پیش‌بینی شده است، كه با استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی، می‌توان پایان‌ نامه‌ها و رساله‌های دکترا و دوره‌های پسا دکترا را به سمت مسائل جاری و اولویت‌های کشور سوق داد.

وی همچنين با اشاره به راه اندازي نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ايران نیز می‌تواند در همكاري با نظام ایده‌ها و نیازها، در مسأله محوری و هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌ها نقش آفرين باشد.

شهرك‌هاي صنعتي، يكي از بازيگران مهم زيست بوم فناوری و نوآوری
در بخش ديگر اين نشست نيز معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان اشاره كرد و گفت: شهرك‌هاي صنعتي به‌عنوان يكي از بازيگران مهم زيست بوم فناوری و نوآوری، نقش اساسي در توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين در كشور دارند.

علی خیرالدین افزود: با ایجاد پردیس مشترک فناوری و نوآوری در استان‌ها و ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه توليد، شاهد هم‌افزايي و گسترش هرچه بيشتر توليد دانش پايه و رقابتي در كشور خواهيم بود.

وی همچنين مشاركت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ايران را در اجراي نهضت تحقیقات نیاز محور و ارتقاء نظام ایده‌ها و نیازها (نان) براي دستيابي به توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين را خواستار شد.

در پايان نشست مشترك معاونان وزارتخانه‌هاي “صنعت، معدن و تجارت” و “علوم، تحقيقات و فناوري”، از مجموعه كتاب دو جلدي چکیده پایان نامه‌هاي مورد حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران كه حاوي چكيده 407 پايان نامه دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي كشور است، رونمايي شد.

 

تاريخ: 1401/02/20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی