برگزاری نشست تخصصی نحوه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک‌های صنعتی/ تشریح مدل‌های واگذاری زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

برگزاری نشست تخصصی نحوه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک‌های صنعتی/ تشریح مدل‌های واگذاری زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

نشست تخصصی نحوه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک های صنعتی، همزمان با برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،  همزمان با برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق، نشست تخصصی با عنوان “فرصت‌های تامین برق پایدار با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک‌های صنعتی”  عصر چهارشنبه در سالن مروارید خلیج فارس واقع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

در این نشست که روح اله ابراهیمی، سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نمایندگانی از بخش فنی و مهندسی ساتبا، معاونت سرمایه گذاری و تنظیم مقررات ساتبا و نماینده صنعت برق، حضور داشتند، مهمترین موضوعات تخصصی مرتبط با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این نشست با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع مستقر در کشور کوچک و متوسط هستند، اظهار کرد: ناترازی برق به عنوان یک چالش در بخش صنعت مطرح است که یکی از روش‌های تامین برق همین انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی است.

“روح الله ابراهیمی” در ادامه به شرایط واگذاری زمین به عنوان زیرساخت اصلی احداث نیروگاه خورشیدی اشاره کرد و افزود: سه مدل برای واگذاری زمین در راستای احداث نیروگاه‌های خورشیدی داریم که واگذاری زمین به صورت ۲۰ درصد نقدی و مابقی طی اقساط ۱۰ ساله با شرایط مناسب دریافت می‌شود.

وی، ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی توسط دولت و بخش خصوصی را یکی از این مدل‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد 17 شهرک/ناحیه صنعتی در 4  استان شامل یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و فارس به تصویب رسیده است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می شود  ‌2178 هکتار از اراضی ملی با کاربری ساخت شهرک‌های انرژی خورشیدی طی برنامه 2 ساله اضافه شود. همچنین در تلاشیم که شرایط واگذاری زمین را در این ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی تا قبل از پیک مصرف یعنی تابستان سال آینده مهیا سازیم.

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اراضی توسعه‌ای(فازهای توسعه) شهرک‌های صنعتی موجود نیز روش و مدل دوم می‌باشد. بیش از ۸۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که اراضی فازهای توسعه ای آن‌ها می‌تواند برای استقرار نیروگاه‌های تجدید پذیر و خورشیدی واگذار شود.

ابراهیمی، تصریح کرد: در این راستا 92 شهرک صنعتی در کشور که مستعد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله ساخت نیروگاه خورشیدی هستند، مورد شناسایی قرار گرفته و به ساتبا(سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که حدود  5200 هکتار اراضی را شامل می‌شود.

 وی خاطر نشان کرد: در فازهای توسعه‌ای حداقل زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب نیروگاه‌های انرژی‌ خورشیدی پیش بینی شده است که با حداقل هزینه با توجه به سطوح خدمات و شرایط مناسب به متقاضیان واگذار می‌شود.

سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان گفت:  مسیر سوم برای واگذاری زمین جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی مکان‌هایی است که برای استقرار صنایع مورد استقبال قرار نگرفته‌اند یا ضرورت تامین برق در آن‌ مناطق وجود دارد.

در ادامه این نشست تخصصی، فعالان اقتصادی به بیان مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع و شهرک‌های صنعتی پرداختند و سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد.

ابراهیمی، همچنین از غرفه‌های شرکت‌های فعال در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بازدید به عمل آورد.

“علیرضا جعفری” مدیر امور فنی و زیرساخت و “مهدی شکری” رئیس گروه زیربنایی و کنترل پروژه سازمان در این برنامه “علیرضا ابراهیمی” سرپرست معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را همراهی کردند.

  • 1402/11/07

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی