ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع/تشکیل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع/تشکیل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گردهمایی معاونین فنی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها در کرمان مطرح کرد:

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، “فرشاد مقیمی” روز پنج شنبه در گردهمایی معاونین فنی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها که با حضور”حسن‌پور” نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ناترازی برق صرفا نباید با تولید برق جبران شود، افزود: بخشی از این ناترازی باید از طریق بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف برق در صنایع جبران شود و صنایع نباید در پیک مصرف برق، پیک جدیدی ایجاد کنند.

وی،  با بیان اینکه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تبدیل شده است، اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با وظیفه اعطای تسهیلات از طریق موسسات مالی و اعتباری موافقت کردند. در واقع «صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک» به «صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک» با وظایف اعطای تسهیلات یا از طریق موسسات مالی و اعتباری، و صدور ضمانت نامه و بیمه نامه تغییر می یابد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: به نوعی بانک صنایع ایجاد شده و  در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده تا  از محل ماده ۳۷ تامین منابع مالی در این صندوق صورت گیرد و از این صندوق می‌توان برای استفاده در فعالیت‌های مشارکتی استفاده کرد.

مقیمی با تاکید بر این نکته که ما یک سازمان توسعه‌ای هستیم، به معاونین فنی، گفت: ما باید مدل کاری خودمان را برای توسعه داشته باشیم و زمینه مشارکت را فراهم آوریم.

حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این گردهمایی از صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک به عنوان بانک غیررسمی نام برد و گفت: ما با این صندوق یک بانک کم هزینه داریم.

“محمدزاده” معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این گردهمایی بر حفظ وضع موجود آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تاکید کرد و افزود: به ازای هر هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی حدود ۲۵۰ کیلووات برق اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته وی، از ۸۶۰ شهرک صنعتی بیش از ۶۰ درصد عمر بیش از ۱۲ سال دارند و بایستی به طریقی منابع این بازسازی تامین شود.

در این گردهمایی پیشنهاد شد که منابع این بازسازی با اصلاح قوانین از طریق منابع مالیات بر ارزش افزوده،  تامین شود.

همچنین مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران(ساتبا) نیز در این گردهمایی با اشاره به ناترازی ۱۵هزار مگاواتی برق امسال، اعلام کرد که سال آینده با افزایش ۳ تا ۷ درصدی مصرف برق هرساله، میزان کسری ۱۷ هزار مگاوات برآورد می‌شود.

“محمدنژاد سیگارودی” در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دنیا به سمت توسعه نیروگاه فسیلی نمی‌رود، گفت:  میزان سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر طی ده سال اخیر ۲ برابر فسیلی بوده است و اکنون هزینه تبدیل نیرگاه خورشیدی و حرارتی به ازای هر کیلووات برق ۵۰۰ دلار است، البته نیروگاه حرارتی هزینه بالای سوخت را نیز جدا از این مبلغ خواهد داشت.

در این گردهمایی که “محمد حسین مقیسه” مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، «میجانی» مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی، «حسینی‌نژاد» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان اداری و فعالان اقتصادی نیز در کنار دیگر مهمانان حضور داشتند، راهکارهای پیشنهادی در بخش مشارکت، اصلاح اساسنامه شرکت‌های فرعی، استفاده از ظرفیت تبصره ۴ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲، استفاده از تسهیلگر جهت پروژه‌های زیرساختی قابل مشارکت و تدوین شیوه‌نامه نحوه مشارکت و معرفی پروژه‌های قابل مشارکت به منظور استفاده از ظرفیت‌های قانونی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کانون تبلیغاتی گلدیس تبریز، مجری بانک اطلاعاتی و نقشه گرافیکی شهرک های صنعتی